torsdag, oktober 4

Editions de Parfums Frederic Malle: Musc Ravageur

Jag har visst inte skrivit något om Musc Ravageur fast jag har haft ett prov av den i evigheter och räknat den som en av de där djuriska myskdofterna jag gillar. Idag hade jag den på mig, för andra gången någonsin tror jag, och blev förvånad över hur mycket annat än mysk som försiggår i den. Det första jag kände var en doft av vanilj, och jämsides med mysken utvecklas en stark kanelton jag inte mindes. Faktum är att Musc Ravageur slår över lite väl mycket åt gourmethållet. Jag gillar verkligen mysknoten i det, det är samma varma, djuriska mysk som i Muscs Koublai Khan och L'Air de Rien, men eftersom dessa dofter existerar tror jag inte mitt prov av Musc Ravageur just kommer att bli flitigare använt i framtiden. Faktum är att den påminner mig om sådana där hemtrevliga gourmetdofter i stil med julkryddor och äppelpaj man kan få för en betydligt billigare penning. Det var säkert en anledning till att jag gillade den från början, eftersom jag på den tiden fortfarande intresserade mig för pepparkaksdoftande parfymoljor. Nu önskar jag dock att de hade dragit ned på kanelen och vaniljen till förmån för mysken. Eller åtminstone stoppat några lite intressantare och ovanligare gourmetnoter i den i stället, mysk med kardemumma kanske? Men det kan vara mitt allmänna problem med kanelnoten som spelar in. Hur som helst är doften stark och håller i en hel evighet.

Ett tips: Om man fyller i frågeformuläret på hemsidan får man generösa sprejprover av de dofter som rekommenderas åt en.

3 kommentarer:

Anonym sa...

MR är bäst som olja. Då är kanelbulletonen dämpad och hela kompositionen ter sig mer sensuell och sparsmakad. Jag har ett dubbelt förhållande till MR där oljeversionen fungerar superbra men den vanliga versionen blir skrikig och kräver för mycket uppmärksameht.

Solander sa...

Tack för tipset Julia!

Anonym sa...

Var ska man gå för att hitta dom gratis proverna? Hittar ingen länk?

Mvh
Lee Torndal