fredag, april 18

Shoppingguide: Berlin

Galeria Kaufhof (s/u-bahn Alexanderplatz): Galeria Kaufhof är hyfsat välsorterad för att vara en mer normal shoppinggalleria. Om man kryssar mellan expediterna som vill pracka på en testremsor med billigt slisk så hittar man märken som Grès, Hermès, Guerlain, Serge Lutens, Creed och Etro. Jag testade Etros Gomma på huden, den luktar verkligen gummi, med inslag av vetiver och patchouli. Vill ha! Pussy Deluxe, som de skyltade med i augusti i fjol, reades nu ut på undanskymd plats. I stället skyltade de med en souvenirparfym med plastig flaska i form av radiotornet! Den fanns i herr- och damversion: herrversionen var själva essensen av generiskt fräsch , dödtrist och småäcklig herrdoft, medan damversionen var klart uthärdlig, lite citrusig/vaniljsöt i stil med Diesel Fuel for life pour femme kanske.

Galeries Lafayette (u-bahn Französische Strasse): Parfymavdelningen på Galieries Lafayette består till största delen av diskar med "de vanliga" märkena i cirkel kring rulltrappan, dock med ovanligt bra utbud inom varje märke. Det här är det enda ställe där jag har sett Serge Lutens nya 5 O'Clock Au Gingembre, och jag testade den förstås genast på min lediga handled. Inledningen påminner lite om L'Artisan Parfumeurs Tea for two: en gourmetig tedoft med en uppfriskande not som i Tea for two är anis och i 5 O'Clock ingefära. Jag föredrar 5 O'Clock, och den blir bara bättre. Basnoterna är alldeles underbara, en perfekt balans av len träighet och sensuell myskighet. Måste absolut skaffa mer! Bland mer sällsynta märken verkar Galeries Lafayette ha riktat in sig på det allra dyraste: Clive Christian, Lalique, Micallef, Bond no 9... De hade även DelRae, och jag föll för Bois de paradis med dess frestande sötsyrliga, "vuxna" fruktnot, som gyllene nektar. Jag har bara testat den på papper, men min reaktion överensstämmer än så länge med den lyriska doftbeskrivningen på Luckyscent. På Galeries Lafayette finns även barnparfymer av märket Le Petit Prince, efter barnboken. Unisexdoften med samma namn var en trevlig men undflyende citron som jag skulle kunna tänka mig att köpa till mitt barn om jag a) hade ett och b) ansåg att barn bör parfymeras. Inget av dessa påståenden stämmer dock.
Om man tar rulltrappan ned från parfymavdelningen hamnar man i saluhallen med servering och diskar med kött, bröd, ost etc. Här har även det lyxiga tekompaniet Mariage Frères en hörna. Jag köpte ett doftljus i lukten Darjeeling, som enligt hemsidan ska lukta "gröna Darjeelingmandlar" (vad nu det är), hasselnötter och Muscat, och vara blommig och fruktig. Jag säger att det är en grön tedoft, frisk utan att bli mesig eller hygienproduktsfräsch. Trots att det är en så lätt doft fyller den effektivt rummet, mycket bättre än något av de andra dyra doftljus jag har (Modern Alchemy och Parfums de Nicolai). Gillar man sina doftljus mer fylliga och söta kan jag rekommendera The Rouge och Ambre The. Expediten upplyste mig även om att de hade gratis provsmakning av en ny tesort varje lördag klockan fem.
Galeries Lafayette ligger på Friedrichstrasse 207 och sitter på källarvåningen ihop med Quartier 206 och en mindre lyxig galleria på 205, så att man kan gå obehindrat mellan dem under gatan.

KaDeWe (u-bahn Wittenbergplatz): Den stora shoppinggallerien är verkligen stor. Egna diskar har bland andra Tom Ford, The Different Company och Prada (med sin exklusiva coiffret inlåst under glas). På avdelningen för "internationella dofter" trängs massmarknadsparfymer med Knize. Jag var lycklig över att hitta Etienne Aigner och få testa In Leather Man och Woman. Den förstnämnda var alldeles för generiskt herrsval för min smak, men damversionen var en underbart mjuk mockadoft med en lite fruktig ton, som en bättre version av Daim Blond. Jo, bättre. Den unge mannen bakom disken för "klassiska dofter" blev lite perplex när jag påstod mig gilla herrdofter, men underhöll mig sedan med historier om alla italienska skräddare/parfymmakare som fanns representerade. Han rekommenderade Domenico Caracenis Ivy League, som är tilltalande grön men lite för unkenbitter på det där sättet örtiga dofter kan vara. Jag önskar att "örtig" oftare betydde som att inandas vilda kryddörter vid Medelhavet (toppnoten i Laura Bigottis Roma är det närmaste jag har kommit) och mer sällan otäckt surnande noter som geranium, dill, fänkål, citronmellis och mynta. Vid klassikerdisken fanns även Bois 1920 och Washington Tremlett.

Quartier 206 (u-bahn Französische Strasse): Lyxgallerian Quartier 206 har den mest välsorterade parfymavdelning jag har besökt. Blommor, hudvård, smink, rumsdoft och parfym är inklämt på ett hörn mellan märkesbutikerna som upptar det mesta av utrymmet kring den stora trapphallen med svartvitt stengolv och läderfåtöljer och i serveringen på källarplan pianoackompanjemang, åtminstone på lördagar. Ett rätt otroligt parfymutbud står ihopträngt på två diskar som är uppdelade efter kön men låter de flesta märken stå tillsammans, så att allt från Comme des Garcons (och de hade verkligen allt, inklusive den nya Hinoki, som jag rekommenderar) står på herrdisken och allt från bl.a. Parfumerie Generale, Serge Lutens, Diptyque, L'Artisan Parfumeur och Bond no 9 står på damdisken. Etat Libre d'Orange står för sig på en egen disk. Svårigheten att få överblick över de tätpackade flaskorna och barstolarna som står uppställda framför disken antyder att det är meningen att man ska sitta still och bli servad snarare än att utforska utbudet själv, men första gången jag var där talade expediten inte engelska, så jag fick botanisera i fred. Här finns flera märken jag inte har sett någon annanstans i verkligheten: Histoires des Parfums, Nasomatto, Aftelier, Strange Invisible Perfumes... Dock inte Afterliers Tango eller Strange Invisible Perfumes Vine, som var de dofter jag var intresserad av att testa. Jag sprejade Nasomattos Absinth och Hindu Grass på varsin handled och föll för Absinth, som verkligen är unik. Jag kan inte riktigt beskriva hur, bara att den är tilltalande på ett beroendeframkallande sätt, sötsyrlig med en saftig vetivernot och en lakritsaktig ton. Det låter inte särskilt tilltalande, ens i mina öron, men det var det. På papper luktade den dock direkt illa, märkligt sötunket, och jag skulle kanske inte ha testat den på huden alls om jag inte redan hade gjort det. Hindu Grass var en trevligt jordig patchouli, men inte så olik en mängd andra patchoulidofter. Jag gick därifrån med Green, green, green and green men kunde inte låta bli att återvända nästa dag utan planer på att köpa något mer. Då var det dock en expedit som talade engelska som högg tag i mig och upplyste mig om att jag stod vid herrdisken. Jag sade att jag gillade herrdofter och hon log och svarade att det gjorde hon med, och så satte igång med sin show att spreja olika dofter på papper, lukta på dem, titta på mig och utbrista "No." eller "Yes!" innan hon överräckte dem. Det var ganska underhållande, men problemet är ju att som inbiten parfymnörd hade jag ju redan testat det mesta hon rekommenderade, och dessutom generade uppmärksamheten mig när jag inte tänkte köpa något. Hon ansåg bland annat att jag borde gilla Kyoto och Philosykos. Hennes bästa tips var Citrus paradiso från Czech & Speake, en uppfriskande skalbesk citrusdoft på en varm bas av kryddor och patchouli som jag nog aldrig skulle ha testat annars.

Bortskänkes: Originalprover från Diptyque, sprejade ett par gånger, i blomdofterna Do Son (tuberos) och Jardin Clos (hyacint). Den icke engelsktalande expediten på Quartier 206 kallade dem "spicy" när hon gav mig dem, hmm... (Hon beskrev även Marc Jacobs Daisy som "Cool! Jeans, yes?") Först till kvarn med att uttrycka intresse i en kommentar som vanligt!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter underbart! Varje gång jag läser liknande parfymguider gnisslar jag tänderna av irritation över att Sverige skall förnekas all denna väldoft.

Jag skrattade högt åt din kommentar om Le Prtit Prince!

Ditt paket är packat och klart, jag har bara inte hunnit traska iväg till posten.

Mvh
Julia

Solander sa...

Hej Julia! Kul att man kan underhålla någon, även om jag samtidigt gör dig grön av avund! ;) Kan verkligen rekommendera Berlin parfymshoppingmässigt, och förresten i största allmänhet också, ack, Berlin, Berlin!
Den som väntar på något gott...
Vill du ha mina Diptyqueprover? Ingen annan tycks vara intresserad...

Anonym sa...

Hej igen

Tack men jag har testat båda. Ditt paket åkter iväg med dagens postgång. Hoppas att du gillar MPG, jag hittade inte några recensioner här i bloggen nämligen...

Solander sa...

Åh, MP, vad spännande! Jag har inte testat en enda på huden, men de få gånger jag fått tillfälle att lukta på någon har de verkar lovande... Har varit nyfiken på märket länge men de tycks inte ha några stora fans bland parfymbloggarna, det är rätt tyst om dem...

Anonym sa...

Jag köpte ett mega-sampler-pack med orginalprover från Maitre Parfumeur et Gantier via eBay och hälften av proverna var 'pour homme'. Jag har sniffat ur provrören men inte vågat göra särskilt många hudtest. Om du gillar de som kommer med posten (lämnade in ditt brev igår) kan jag skicka resten senare. Här ligger de bara och skräpar.

Ny insikt: Musc Koublai Khan är fantastisk i sol och värme, mycket bättre än på vintern. Vem hade gissat det?

Solander sa...

Varför inte "vågat", luktar de så illa? ;) Jag kan inte ha ett prov hemma utan att testa det på huden, känns som jag skulle missa något...

Tack för tipset om MKK, intressant! Jag hade den i sol och värme i fjol i Prideparaden när jag var Jack Sparrow, passande för en otvättad sjörövare tycker jag. Jag kan fortfarande inte komma över hur otroligt ohämmat smutsig och sexuell den doften är - jag älskar den men den känns inte som en "parfym" alls och jag har inte "vant" mig efter att ha testat andra animaliska dofter som mildrar det med andra noter.

Anonym sa...

Äh, jag är mesig när det kommer till herrdofter, gillar mest de feminina herrdofterna typ M7, Egoïste etc. Från provrören kunde jag avgöra att MPG var en _helt_ annan typ av man;) Jag tror jag skickade med den (ö)kända Route de Vetiver som visst skall vara den rökigaste vetivertolkningen till dags dato (om man får tro recensioner på MUA)

Jag slog till och köpte en belljar av MKK och har, ju mer jag har använt den, börjat upptäcka en mjukare sida hos vilddjuret. Jag kombinerar den dessutom med Montale Highness Rose när jag vill låtsas vara lite prydare än jag är;)

Solander sa...

Hmm, tycker du M7 och Egoiste är exempel på feminina herrdofter? De är inte de exempel jag först skulle komma att tänka på...
Rökigare än Profumum Fumidus? Jag ser fram emot att testa! Du råkar inte ha (eller ha skickat) Un parfum d'habit?
Kan ändå inte tänka mig att MKKs skanky mysk plus ros blir "pryd" - skulle snarare tänka mig obadad sjuttonhundratalsdam med rosenparfym! ;)

Sara sa...

Hej Tove!
Kan det stämma att Diptyque-proverna finns kvar? I så fall, får jag vara med och "tävla" om dem? Jag tror att du är min evil fragrance twin. Jag gillar allt blommigt som får mig att känna mig som utomlands på natten, promenerande förbi doftande trädgårdar...
Om du gillar andra Diptyque stod det en kupongkos på nowsmellthis som gäller för 25% på Beautyhabit.
Ha det bra!