onsdag, juni 20

De 25 mest populära parfymerna rankade på Make Up Alley

Medlemmarna på Make Up Alley har fått rösta om sina parfymfavoriter, och nu har resultatet av omröstningen presenterats. Man var tvungen att ranka doftera från 1 till 25, ett ogörligt projekt. Här är min egen godtyckliga lista som den såg ut just när jag skickade in den:

1. Caron: Tabac Blond
2. Miller Harris: L'air de rien
3. Robert Piguet: Bandit
4. Comme des Garcons: Sherbet Rhubarb
5. Guerlain: Jicky
6. Tauer Perfumes: L'air du desert marocain
7. L'Artisan Parfumeur: Tea for two
8. Montale: Black Aoud
9. Parfumerie Generale: L'Ombre Fauve
10. Parfums d'Empire: Ambre russe
11. Juozas Statkevicius
12. Serge Lutens: Fumerie turque
13. The Different Company: Sel de Vetiver
14. Histoire des Parfums: 1740 marquis de Sade
15. Knize: Ten
16. Profumum: Fumidus
17. Etro: Messe de Minuit
18. Chanel: Cuir de Russie
19. Serge Lutens: Chene
20. Parfums d'Empire: Cuir Ottoman
21. S-Perfumes: Lust
22. Comme des Garcons: Quarzazate
23. Donna Karan: Wenge
24. Yves Saint Laurent: Nu
25. Etat Libre d'Orange: Jasmin et Cigarette

Jag eftersträvade en viss spridning på dofttyper och parfymhus, därför föll en del favoriter bort. Dessutom har jag förstås hunnit få nya favoriter sedan dess. För läsare av min blogg innehåller listan knappast några överraskningar, om jag minns rätt har jag recenserat allt utom Messe de Minuit och Wenge. Här är topplistan på MUA med mina kommentarer:

1 Serge Lutens: Chergui (recenserad - urk!)
2 Frederic Malle: Musc Ravageur (kunde ha varit med på min, men Muscs Koublaï Khän hade varit förstahandsvalet om inte myskkvoten hade fyllts med L'air de rien)
3 Hermes: Ambre Narguile (trevlig gourmetoriental)
4 Chanel No. 5 (förstår inte charmen, men ett hudtest återstår att göra)
5 Serge Lutens: Un Lys (inte testat, djupt skeptisk till liljor)
6 Caron: Tabac Blond (recenserad, min etta!)
7 POTL: Luctor et Emergo (trolldeg och nyklippt gräs, lite trist i sin excentriskhet)
8 Guerlain: Mitsouko (oförliknelig, tyvärr hade jag inte testat den när jag skrev min lista)
9 Caron: Parfum Sacre (inte testat)
10 Andy Tauer: L'Air du Desert Marocain (den andra från min lista, jag är glad att Andy Tauer kom med!)
11 Chanel: No. 19 (vagt grön, kunde inte upprätthålla mitt intresse)
12 Chanel: Bois des Iles (inte testat, verkar intressant)
13 Creed: Angelique Encens (inte någon värdig dofthyllning till Marlene Dietrich, jag tycker den luktar lite som en billig parfymolja med rökelse och vanilj, för mycket för sliskig vanilj)
14 Guerlain: Shalimar (inte testat, kanske luktat i en affär och avfärdat)
15 Chanel: Coco (ska testa på huden någon gång...)
16 Guerlain: Attrape Couer (hade inte testat Guet Apens när jag skrev min lista, annars hade den nog kommit med)
17 Frederic Malle: Carnal Flower (inte testat, vita blommor är läskiga)
18 Bond no. 9: Chinatown (likgiltigt blommig/fruktig)
19 Guerlain: L'Heure Bleue (inte testat)
20 Serge Lutens: Fleurs d'Oranger (inte testat, jag behöver inte mer apelsinblom)
21 Bond no. 9: West Side (inte testat)
22 Fifi Chachnil: Fifi (inte testat)
23 Narciso Rodriguez: For Her EDT (inte testat)
24 Guerlain: Vol de Nuit (trevlig vintagechypre, inte himlavälvande)
25 L'Artisan: La Chasse aux Papillons (inte testat, verkar lite blek)

Hedersomnämnanden: Guerlain: Apres L'Ondée, Guerlain: Jicky, Chanel: Cuir de Russe och Chanel: no. 22. Två till träffar från min lista, glad att älsklingen Jicky fick ett omnämnande. Apres L'Ondée är för mig ett skräckexempel på hemsk, artificiellt "sval" och "fräsch" och "vattnig" doft med obehagliga, syntetiska blomnoter. No 22 vill jag testa.

Det fanns också en rankingslista för parfymhus, och där kom Comme des Garcons med trots att de inte hade några dofter med på den vanliga topplistan. Jag antar att de inte har några tillräckligt klara favoriter, utom möjligen Incense-serien i allmänhet och Kyoto i synnerhet.

1. Serge Lutens
2. Guerlain
3. Chanel
4. Frederic Malle
5. Caron
6. L'Artisan Parfumeur
7. Hermes
8. Bond no. 9
9. Comme des Garcons
10. Andy Tauer

Röstade du och i så fall på vad? Eller vad skulle du ha röstat på om du hade gjort det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här är min top 25

1 Creed Angelique Encens
2 Caron En Avion
3 Caron Tabac Blond
4 Serge Lutens Chergui
5 Chanel Bois des Iles
6 Guerlain Shalimar
7 Guerlain Mitsouko
8 Helmut Lang Helmut Lang
9 Les Nereides Imperial Opoponax
10 Serge Lutens Un Lys
11 Creed Virgin Island Water
12 Serge Lutens Tuberose Criminelle
13 Edition de Parfums Frederic Malle Musc Ravageur
14 Bond no 9 Chinatown
15 Parfums Del Rae Bois de Paradis
16 Montale Jasmine Full
17 Andy Tauer Le Maroc pour Elle
18 Santa Maria Novella Cittá di Kyoto
19 L'Artisan Passage d'Enfer
20 Guerlain L'Heure Bleue
21 Edition de Parfums Frederic Malle L'Eau d'Hiver
22 Robert Piguet Fracas
23 Bulgari Bulgari Black
24 Vivienne Westwood Anglomania
25 Fendi Theorema

Behöver jag säga att den ändrats om jag skulle skriva den idag? Jag är så ombytlig...

Trevlig midsommar!

Solander sa...

Oj vad med träffar, du måste vara nöjd med hur topplistan blev! Hoppas du hade en trevlig midsommar så här i efterhand!

Feline Flodin sa...

Hmm, jag måste ha misstänkt generisk smak, för jag känner knappt igen någon. :)
/En tidigare hemlig läsare