torsdag, mars 13

LesNez: Let Me Play The Lion

Jag hörde till dem som över huvud taget inte kunde känna Antimaterière, och jag måste säga att även Let Me Play the Lion är en ytterst subtil doft. Kanske är det den där infamösa cedertränoten som många är luktblinda för, för det lilla jag uppfattar av doften tycks domineras av cederträ. Alldeles nyapplicerad har doften också en oväntat fruktig ton, sötsyrlig som persika. Bortsett från denna sötma och en viss smörig mjukhet i cedertränoten är doften dammtorr, dock utan att bli skarp och bitter som en del torra krydd- och rökelselukter. Dammigheten passar rätt bra med tanke på att doften med sitt Shakespearska namn ska föra tankarna till en teater bakom kulisserna. Men det irriterar mig att jag bara häller på mig mer och mer ur provet utan att känna nästan någonting - jag anar en fascinerande men undflyende doft. Undrar just om andra kan känna den?

Bortskänkes: Tyvärr får ni skaffa ett eget prov av Let Me Play the Lion om ni vill försöka, för jag är inte färdig med mitt än (för övrigt är det redan halvtomt!) I potten ligger i stället Ulrich Lang Anvers 1 och 2. Jag ber vinnaren ha överseende med att jag åker på påsklov och kanske inte kommer kunna skicka proverna förrän jag är tillbaka.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tove! Let Me Play The Lion var en explosion av cederträ på min hud. En explosion så stark att jag faktiskt hade svårt att inte tvätta bort parfymen direkt. Efter en halvtimme eller så kunde jag se en viss skönhet i doften men jag kom aldrig riktigt över den där initiala cederchocken. Cederträ en av de doftnoter som hamnar på min svarta lista över dofter som går mig på nerverna. Du kan gärna få mitt nästan oanvända prov i utbyte av dina Ulrich Lang-prover.

Solander sa...

Hej Julia! Fascinerande, undrar om mina housemates kände ett moln av cederträ omkring mig som jag inte själv kunde uppfatta? Jag kan förstå vad du menar med att cederträ går dig på neverna, när jag inte är luktblind för det (uppfattar tex Tumulte pour homme och Eccentruc Molecules som milda och diskreta) kan den få en "ettrig" ton. Jag är dock väldigt förtjust i den intensiva träigheten... Rökelse är en annan not som vissa tycker är jättestark och intensiv medan den på min hud (eller för min näsa?) nästan aldrig har något "sillage", bara en trevlig lukt om man borrar näsan i huden...

Solander sa...

Och ja, bytet låter bra, synd att jag just hann skicka ditt förra paket så jag inte kan slänga med Ulrich Lang-dofterna... Nu är de kvar i England så du får vänta till april tyvärr!

Anonym sa...

Tänk, av alla doftnoter som finns är det just cederträ jag önskar att jag vore anosmisk mot. En lagom slev av ceder bland basnoterna kan förstöra den mest ljuvliga parfym.

Jag väntar gladeligen till april, det är bara roligt när de väl dyker upp. Har du testat Bond no 9 Silver Factory? Jisses, jag avgudar den doften. Jag skickar dig ett prov om intresse finns.

Solander sa...

Tack för erbjudandet, men jag har redan ett prov på väg (förmodligen väntar det på mig i York när jag kommer tillbaka). Testade den på papper på Harrods och gillade mixen av ambra och rökelse, lite som Juozas kanske?