söndag, maj 11

Washington Tremlett: Black Tie

Black Tie inleds med en gäckande pust av saffran parad med geranium (pelargon?) och en spritig ton. Sedan blir doften hastigt varm, pudrig och tvålig, och det enda jag känner en lång stund är den paradoxalt varma, skarpa tvållukten med en underton av geranium. Det är som om man hade tvättat sig grundligt med stark tvål och sedan satt på sig en aning gammaldags örtig cologne, eller för all del helt enkelt tvättat sig grundligt med en gammaldags parfymerad tvål. Det är ingen diskret doft, jag känner den tydligt i luften omkring mig efter att ha duttat lite från mitt prov i halsgropen och armvecken. Efterhand förbyts geraniumnoten i en torkad rosennot, utan att den varma, pudriga, tvåliga basen förändras. Jag är normalt inget fan av geranium, men jag föredrar doftens mer örtiga och mindre blommiga stadium framför rosenpotpourrit. Kanske är det det den varma basen som får mig att uppskatta det - det är åtminstone inte en sådan där sval, vattnig ört- och gurkdoft jag har så svårt för. Överlag är doften originell och intressant, åtminstone för att vara en modern herrdoft - den luktar mer mormorsaktig om ni frågar mig.



Bortskänkes: mitt lätt begagnade prov av Black Tie. Först till kvarn med att kommentera som vanligt!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kunne ikke dy meg med å kommentere, for denne parfymen høres spennende ut, og herredufter er fine til å understreke androgynitet når man ønsker det, eller kontrastere feminitet (jeg liker også å leke meg med kjønnsidentitet :)
Ellers: fant bloggen din gjennom perfumeshrinekommentaren din nylig. Likte veldig godt å lese "reisereportasjene" dine fra berling, amsterdam, london..

Anonym sa...

Hej Tove!

Tack för proverna som du skickade. Nästan samtidigt som jag fick dina prover på "Arabie" och "The Dreamer" så kom också mina rekommenderade dofter från Frederic Malle, "Iris Poudre" och "Noir Epices". Uppfattar "Arabie" och "Noir Epices" som varandras motsatser, men inom samma doftfamilj. "Arabie" är varm, mjuk, dov och på något vis lite smutsig... "Noir Epices" är kall, ren, klar och ligger högt i doftnoterna på något vis. Intressant. Fann att jag tyckte "Arabie" passade mig utomordentligt, medan maken klädde bra i "Noir Epices"...

Solander sa...

Hej polstjärnan, och välkommen till min blogg! Provet av Black Tie är ditt om du bara mailar din postadress - min epost finns i profilen till vänster.

Annelie - Jag gillade Arabie till att börja med, men sedan hände något, den blev sur och unken... Noir Epices fick jag också som rekommendation, men jag bytte bort den, gillade den inte alls. Jag undrar om jag skulle gilla den nu? Min smak har ändrats så mycket - jag avskydde t.ex. Bandit första gången jag luktade på den och nu älskar jag den! Några likheter mellan irisdofterna The Dreamer och Iris Poudre eller är de också motsatser?

Anonym sa...

På mig blir Noir Epices lite för citruspritzig och kall, men på maken luktar den på ett helt annat sätt.

Iris Poudre och The Dreamer är också olika. Iris Poudre luktar jättegott på en gång och hela tiden. Lättillgänglig, söt utan att gå över gränsen, mild, mjuk... mmm... men, lite tråkig, jag vill ha lite motstånd i dofter. Fundera på om jag egentligen tycker att det där eller det här luktar gott eller ej. Alla såna tankar/känslor slipper man med Iris Poudre. Den är säkert perfekt som "må bra-doft"... The Dreamer är mycket kallare och mer otillgänglig. Kommer nog att ta ett tag att vänja sig vid den, men basen luktar väldigt gott på den har jag iallafall upptäckt.

Solander sa...

Annelie - jag förstår vad du menar med Iris Poudre, luktade just på den i London häromdagen - krämig, pudrig, sensuell, varm, mmm... Inte alls kylig som de flesta irisdofter. Du kanske skulle testa The Dreamer på maken, den kanske också blir mindre kylig på honom? Det är en herrdoft nämligen, om än en okonventionellt blommig sådan.

Anonym sa...

Jo, jag ska testa den på maken, han brukar få vara min doft-provkanin ibland. Det mesta brukar lukta på ett helt annat sätt på honom. Har också märkt att många av hans dofter mer eller mindre försvinner på mig... en halvtimme efter att jag sprayat på dem brukar det enda som återstår vara en ren och tvålig doft.

Solander sa...

Hudkemi är ett intressant fenomen... Jag har ju min ingenjör att testa på men hennes hud skiljer sig inte så värst mycket från min vad jag har märkt.