torsdag, februari 15

Dagens parfymreflektion

Idag stod jag bakom en tant med pälsmössa och rullator på Ica, som luktade mycket starkt av en mycket gammalmodig pudrig/skarp/unken chypre/floral. I stället för att reflexmässigt tänka "gag vilket parfymmonster!" som jag skulle ha gjort tidigare blev jag riktigt glad över att få känna något annat än en svag dunst av någon flickaktigt vaniljsliskig fruity/floral. Inte för att hon luktade särskilt gott, tanten, utan för att hon piffade upp min olfaktoriska vardag.

Jag har börjat känna lukter tydligare sedan jag blev parfymjunkie, eller åtminstone blivit mer uppmärksam på dem. Förut kände jag mest naturliga lukter utomhus, men nu är jag mer känslig för sådant som doftspår efter människor i hissar. Det har visserligen sina nackdelar, som när folk luktar otvättat hår och svett, men på det hela taget gör det tillvaron intressantare. Jag önskar bara att det kunde ha lite fler fördelar i form av personer som bär originella parfymer...

När jag ändå skriver kan jag passa på att meddela att det inte blir några vanliga parfymrecensioner på ett tag, eftersom jag håller på att pröva igenom Etat Libre d'Orange-linjen dag för dag. En samlad recension kommer snart.

Inga kommentarer: