måndag, februari 26

Guerlain Jicky

Bilden föreställer filmstjärnan Gloria Swanson, men den får också illustrera Charlie i Margareta Subers underbara roman med samma namn: http://www.normal.se/books_2.htm Dessutom är det en blinking till Jicky-annonsen med modellen som liknar Katherine Hepburn på söndagsutflykt i sportbilen.

Jicky charmade mig omedelbart som Charlie. Jag är alldeles förälskad i toppnoten, som på något mystiskt sätt lyckas vara brutalt animalisk. Nyapplicerad är Jicky som Muscs Koublaï Khän gjord någorlunda rumsren med hjälp av en citrusfrisk, örtig fernissa av lavendel, rosmarin och bergamott. Kombinationen av mysk och fougère är perfektion: inte för endimensionellt kroppslig, inte för nyduschat, fräscht trist.

Sedan börjar mysken avta och lavendeln och vad som kallas "ormbunksharmoni" dominerar. Jag älskar ormbunkar och vill älska fougères bara av den anledningen, om ingen annan. I det här stadiet är doften ganska "parfymig", och det var också ingengör'ns tveklösa omdöme. Parfymig som i klassisk, vintage i stilen. Jag kan ändå inte låta bli att älska dess aromatiska örtighet med djuriska undertoner. Det är ju Jicky, parfymen för emanciperade överklassflickor i snabba bilar!

Det minst tilltalande med Jicky är utvecklingen i längden. Den falnar ganska snabbt med tanke på den starka inledningen, eller förlorar åtminstone sin karaktär och blir mer sötaktig. Det är nu man märker resten av noterna - ros, tonka, trä, vanilj, opoponax - inte som urskiljbara noter utan som ett helhetsintryck nästan av kryddig, damig oriental. Jag har sett jämförelser med Shalimar och i det här stadiet förstår jag det, även om jag inte har superkoll på hur Shalimar luktar. Jicky är en traditionell och anrik doft precis som Shalimar, och kan säkert av denna anledning uppfattas som "tantig", särskilt just i längden.

Numer säljs Jicky som damdoft med en historia om Aimé Guerlains förälskelse i en engelsk studentska. Den lanserades emellertid som herrdoft 1889, uppkallad efter Jacques "Jicky" Guerlain, enligt Bois de Jasmin: http://boisdejasmin.typepad.com/_/2005/05/guerlain_jicky.html Följ gärna länken för att få se den tjusiga annonsen också. I den recensionen beskrivs Jicky som en sval och distanserad doft, vilket fascinerar mig eftersom jag uppfattar den som avgjort varm och mysig, en riktig comfort scent. Faktum är att jag skulle kunna använda Jicky som betryggande vardagsdoft, den känns så rätt och så jag och så bekväm. Fougère-inslaget gör den inte stram, utan ger den bara en viss sprudlande, energisk, androgyn ton och hindrar den från att bli en loj, sötsliskig förförerska.

http://www.escentual.com/cgi-bin/Escentual.storefront/45e2c47f0057d5562718c0a8650a06e6/Catalog/100485

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tvyärr fortfarande kvar Jicky på min "att prova"-lista men efter den här recensionen får jag helt enkelt göra slag i saken och beställa ett prov från någon. Har alltid fått uppfattningen att Jicky är örtig och sval, nästan maskulin. Kan vara den perfekta vårdoften om min hud kan vara snäll och tolerera lavendeln den här gången.
/Julia

Solander sa...

Jicky är örtig, men jag skulle absolut inte kalla den sval eftersom den har en sån varm och myskig bas under örterna. Men uppenbarligen finns det ju skilda åsikter om den saken.... Maskulin vet jag inte heller. Den är androgyn, eftersom den saknar uppenbara blomnoter eller så, men den liknar inte alls dagens svala herrparfymer med vetiver/ozon/aquatics utan mer en "tantigt" varm och fyllig, nästintill orientalisk, parfym. Men den lanserades ju urpsrungligen som herrdoft. Och jag ska verkligen inte uttala mig om den saken, min toleranströskel mot det "maskulina" i parfymväg har höjts så att jag tycker att nästan allt traditionellt feminint luktar Barbieparfym...
Jag skulle inte klassa den som en vårdoft utan snarare som en höstdoft, fast jag skulle tippa på att den funkar året runt. Men den är absolut inte den där delikata, fräscha, transparenta, svala, gröna doften man kanske tänker på när man säger vårdoft, utan har en mer vintage-aktigt mustig och kryddig örtighet.
Jag brukar inte gilla lavendel och jag gillar Jicky, men vi kanske inte har samma problem med lavendeln så jag kan ju inte garantera något...