torsdag, februari 8

Montale Black Aoud

Black Aoud, var har du varit i hela mitt liv? Jag inbillade mig att jag kunde klara mig bra utan dig, att jag var lycklig med mitt prov av Oud cuir d'Arabie. Och Oud cuir d'Arabie är förvisso en värdig ersättare om någon, ni har klara likheter, men du är den blonda systern och hon den mörka.

Jag blir inte klok på vilka noter som egentligen ingår i Black Aoud, på varje ställe står det olika. Det enda alla är överens om är aoud och ros, och det var rosen som skrämde bort mig. Vad som slår emot mig är ros och läder, en minst lika tydlig lädernot som i Oud cuir d'Arabie. Å andra sidan inbillar jag mig att hitta en liknande mjuk sötma från ros i Oud cuir d'Arabie fast ingen finns listad. Skillnaden mellan dofterna är att Black Aoud inte har den där skarpa örtigheten som finns i Oud cuir d'Arabie.

Jag har Black Aoud dels i ett pinfärskt prov från Fragrant Fripperies, dels i en begagnad decant jag bytt till mig. Den senare är Oud cuir d'Arabie med bortslipade kanter: en rund, len, liksom "smörigt" mjuk läderdoft narkotiskt sötad med full utslagna, på gränsen till överblommade, röda rosor. Provet doftar "yngre" och fräschare, med den friska, kryddiga, nästintill citrusiga tonen av nyutslagna rosor och en tydligare medicinsk, nästan tvåligt kylig, skärpa av oud. Utvecklingen på huden är dock mycket likartad, och oemotståndligt förförisk, till och med för en sådan som jag som inte trodde mig om att gilla rosendoft. Jag är ju verkligen inte någon expert på rosendofter, men förutom Oud cuir d'arabie påminner den mig om L'eau d'Italies Paestum Rose: en narkotiskt tung rosendoft med en skarp, mörk rökelsebas. Rosendoften i Paestum Rose är dock "grönare", mer som skära enkla rosor än röda fyllda, och liknar provet mer än decanten.

Black Aoud är som ett blont bombnedslag du skulle vilja avfärda som vulgär och over-the-top men ändå inte kan motstå. Förutom att Black Aoud inte är ett dugg vulgär. Den är stark och sinnlig, ett moln av berusande rosendoft med en kinky underton av läder, men samtidigt sofistikerad och elegant. Även om den saknar Oud cuir d'arabies starka inslag av aromatisk örtighet är den ändå distinkt vintage i tonen. Det är parfymen för en 40-talsfilmstjärna i aftonklänning, pälsstola och diamanter. Jag vill vara den stjärnan, och nu måste jag bekanta mig med alla hennes ros- och oud-doftande döttrar från Montale.

http://www.ausliebezumduft.de/kosmetik_produkte.php?cPath=23_110&products_id=2142

Inga kommentarer: